حسابداری

اصل افشا در حسابداری

افشا در حسابداری

یکی از اهداف اصلی گزارش‌گری مالی، تامین اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری است. دست‌یابی به این هدف مستلزم افشای مناسب اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مربوط است که به اصل افشا در حسابداری معروف است. قبل از تعریف و تبیین افشای مناسب اطلاعات لازم است به سه پرسش اصلی پاسخ داده شود:

  1. اطلاعات برای چه اشخاصی باید افشا شود؟
  2. مقصد از افشای اطلاعات چیست؟
  3. چه میزان از اطلاعات باید افشا گردد؟

علاوه بر پرسش‌های بالا چه‌گونگی و زمان‌بندی افشای اطلاعات نیز درخور اهمیت است. زیرا بر سنجش سودمندی اطلاعات تاثیر می‌گذارد.

اصل افشا در حسابداری چیست

به‌موجب اصل افشا در حسابداری کلیه‌ی حقایق با اهمیت ومربوط به وضعیت مالی و نتایج فعالیت‌های مالی موسسه یا بنگاه اقتصادی تجاری به‌صورت شفاف در صورت‌های مالی افشا گردیده و در اختیار استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی قرار گیرد. اصل افشا ایجاب می‌کند که کلیه‌ی واقعیت‌های با اهمیت مربوط به رویدادها و فعالیت‌های مالی موسسه به‌نحو مناسب و کامل افشا شود. بر اساس این اصل باید تمامی اطلاعاتی که به‌شکلی می‌تواند در تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی موثر باشد، افشا شود.

افشای اطلاعات می‌تواند در متن صورت‌های مالی یا یاداشت‌های هم‌راه آن صورت پذیرد. دلیل اصلی در تاکید بر افشای داوطلبانه و شفافیت این است که این دو زیربنای اصلی برای حفظ منافع سهام‌داران محسوب می‌شوند. رویکردهای افشای کامل به‌هم‌راه شفافیت در گزارش‌گری مالی می‌‌تواند شرایط مطمئنی را پدید آورد و اطمینان از حمایت از منافع سرمایه‌‌گذاران را افزایش دهد. هم‌چنین تحقیقات نشان داده است که افشای داوطلبانه اثر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد و بر حفظ منافع سهام‌داران و اشخاص سودبر اثرگذار است.

به‌ عبارتی دیگر، نبود شفافیتِ اطلاعات و ابهام در گزارش‌گری ممکن است به بدگمانی و رفتارهای غیراخلاقی در راستای کاهش ارزش شرکت منجر شود.

اصل افشا در حسابداری
اصل افشا در حسابداری

مخاطبین افشا

نظر هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران این است که:

هدف کلی گزارش‌گری مالی فراهم آوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات عملیات و رویدادهای مالی موثر بر وضعیت مالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی را بیان و از این طریق سرمایه‌گذاران، اعطاکنندگان تسهیلات مالی و سایر استفاده‌کنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم‌گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهد.

 به گفته‌ی FASB * گزارشات مالی باید اطلاعاتی را ارائه کنند که برای سرمایه‌گذاران کنونی و بستانکاران و سایر استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی مفید واقع شود و آن‌ها بتوانند بدین وسیله در مورد سرمایه‌گذاری‌، دادن وام به شرکت و تصمیمات مشابه، به شیوهای خردمندانه عمل کنند.

میزان اطلاعاتی که افشا میشود

برای سطوح افشا موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  1. سطح اطلاعاتی که لازم است افشا شود تا حدودی به میزان اطلاعات و تخصص استفاده‌کنندگان بستگی دارد.
  2. سطح اطلاعات افشا‌شده در عین حال به مفاهیم مورد قبول حسابداری نیز بستگی دارد.

نکته‌ی قابل ذکر در مورد سطح افشا ارتباط افشا با اندازه‌ی واحد‌های انتفاعی است.

اما برخی تحقیقات نشان داده که گزارش سود شرکت‌های کوچک نیز از دیدگاه سرمایه‌گذاران دارای اهمیت است زیرا منبع دیگری برای دریافت این قبیل اطلاعات در اختیار ندارند.

افشای اطلاعات الزامی یا اختیاری

صاحب‌نظران بر این باورند که شرکت‌ها همه‌ی اطلاعاتی را که برای کارکرد بهینه‌ی بازار سرمایه لازم دارند، افشا می‌کنند.

با این توصیح که این اطلاعات در قالب یادادشت‌های پیوست صورت‌های مالی و یا صورت‌حساب‌های مکمل افشا می‌شود.

* FASB هیئت استانداردهای حسابداری مالی یک نهاد تنظیم استاندارد خصوصی است که هدف اصلی آن ایجاد و بهبود اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی در ایالات متحده به‌نفع عموم است.

اصل افشا در حسابداری
اصل افشا در حسابداری

دوست گرامی! به‌شما پیش‌نهاد می‌شود درصورت علاقه به حسابداری، دوره‌های تخصصی حسابداری را در آموزشگاه آریا تهران فرا بگیرید.

برای اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی نرم‌افزارهای حسابداری این‌جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا